اهمیت برنامهریزی برای درسپژوهی در نظام آموزشی کشور
اهمیت برنامهریزی برای درسپژوهی در نظام آموزشی کشور
یکی از برنامههای خیلی مهم برای رسیدن به اهداف درسپژوهی ارائه یک جدول زمانبندی مشخص به منظور اجرای درسپژوهی در کلاس است. داشتن طرح و اندیشه قبلی لازمه انجام اقدامات مفید و اثربخش است و همانند یک مهندس ساختمان که طرح و نقشه از قبل ترسیم شده وی را در هنگام ساخت بنا یاری میکند، معلمان هم در ساخت بنای دانش و مهارت فراگیران خود میبایست با طرح و اندیشه قبلی وارد میدان عمل شوند و این مهم ضریب خطای آنان را در هنگام اجرا کاهش میدهد. خطاهای اجرا هنگامی به حداقل خود میرسد که خرد جمعی و تیمی به میدان آید.
به گزارش سرویس بازار ایسنا، بانک فایل پژوهشی معلمان در ادامه به بررسی اهمیت درسپژوهی که در نظام آموزشی کشور اهمیت و فواید زیادی دارد، پرداخته است.
ایجاد یک فرصت مناسب برای یادگیری بیشتر و بهتر معلمان از طریق انتقال تجربیات حرفهای و مهارتی
معلمان علاوه بر دانش حرفهای، نیاز به مهارت حرفهای نیز دارند و این مهارت برای دانشجویان تربیت معلم از طریق دروس کارورزی و برای معلمان شاغل از طریق همآموزی و انتقال تجربیات صورت میگیرد اما متأسفانه تاکنون برای معلمان فرصتی برای انتقال تجربیات به شکل عملی و واقعی آن وجود نداشته و تیم درسپژوهی میتواند این فرصت را برای اعضای تیم فراهم آورد و به اهداف درسپژوهی در این باره دستیابی پیدا کند.
بهکارگیری خرد جمعی برای بهبود مسئلههای کلاس و درس
هر چند تاکنون جشنواره الگوهای برتر تدریس در آموزش و پرورش اجرا شده است، اما فیلم گرفته شده از حتی نفرات اول اینگونه جشنوارهها ویژگی الگو و مفید بودن را برای سایر معلمان در حد خیلی خوب نداشته است و امکانی فراهم نشده که معلمان برای کمک به تجربیات خود از دانلود درس پژوهی به عنوان نمونه بهره ببرند زیرا حاصل تلاش و خرد یک فرد بوده است و به طور مسلم اندیشه و تجربه یک فرد نمیتواند خیلی کامل باشد اما اهداف درسپژوهی فراتر از موارد زیر است. درسپژوهی به دنبال بهکارگیری خرد جمعی برای ارائه الگوهای برتر تدریس است. از این رو دستیابی به تدریسهای برتر سهلالوصولتر است.
تسهیل در فهم مطالب و سرعت یادگیری و تعمیق آموختههای دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری
مسأله بسیارمهمی که در سالهای اخیر مورد نقد صاحبنظران نظام تعلیم و تربیت قرار گرفته است، حافظهمحوری و ناپایداری آموختهها در ذهن دانشآموزان است. هر چند این مسأله ریشه در عوامل متعددی دارد اما یکی از مهمترین آنها روشهای نامناسب تدریس است. اهداف درسپژوهی فرصت و بستر مناسبی برای هماندیشی و همآموزی معلمان برای یافتن راه مناسب در جهت افزایش درک و فهم و تعمیق آموختهها است.
بازنگری در روشهای تدریس انفرادی و سلیقهای
هر یک از معلمان ممکن است سالها درسی را بنا به روش و سلیقه شخصی خود تدریس کرده و نتیجه مطلوب را هم عملکرد فراگیرا خود نگرفته باشند. اما درسپژوهی این امکان و فرصت را به معلمان میدهد تا روشهای تدریس همکاران خود را از نزدیک مشاهده کرده و با بازنگری در روشهای تدریس خود با روشهای مناسبتر و بهتر آشنا شده و از آنها در کلاس خود استفاده کنند.
بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه و تنظیم صدها نمونه درس پژوهی کرده است که دانشجویان و فرهنگیان میتوانند از این منبع برای اعتلای سطح علمی خود بهره ببرند.